Popular Posts

There was an error in this gadget

Thursday, October 20, 2011

tips untuk sukses di dapur terutamanya peti ais AND resepi kuey tiow Senang Sedap n Sihat


By the way

this is my fav exercise!

senang je nak buat tapi bila dah start buat...peh terasa satu badan beb


ok dah?



ok today kita nak cerita pasal memasak

kita kena tukar mentaliti kita.... DIET tak semestinya TERSEKSA...sape kata tak leh makan tu makan ni?

anggaplah ini peluang kita nak cuba resepi2 baru dan asah skil kita kat dapur.. 

eleh...aku ari2 masak tau untuk laki n anak aku

yerrr.... tapi masak ape?

typical menu isteri-isteri sibuk (jangan kecik ati saya pun macam ni dulu)


dialog seorang isteri:

hmmmm (jenguk peti ais) takdek pe nak masak

A- tak yah masak...beli mi goreng kat kedai mamak
B. KFC 
C. masak ape yang ada... telur, sadin, ikan goreng, ayam goreng

SAYUR MANAA???

kenapa tak ada sayur dalam peti ais?

A. sayur cepat rosak la ( dah tak masak memang rosak)
B. anak n laki aku tak suka sayur (biar la diorang dulu.... AWAK TU BETULKAN DIRI DULU)
C. MALASSSS (TAK LEH TOLONG KAT SINI..macam biasa...nak buat, buat...tak nak sudah)
D. tak ada masa (ni pun alasan...sebenarnya taknak... takpe2 takde orang paksa...plan hidup awak kena 
     susun dulu...baru bleh jaga kesihatan )

so aduan yang saya dapat dari kawan2 ialah...

inilah masalah besar yang kita kena tackle... jeng jeng jeng....

PETI AIS KOSONG

bila fridge kosong...kita takleh buat better choices untuk makan...kita akan makan apee je yang ada...dan kebanyakannya BAD BAD CHOICES...nasi n ikan goreng je... contohnya... pastu sebab takda lauk lain...makanlaaa nasik tu curah kicap banyak2...nasik banyak2 sebab lapar...kan kan.... 

LANGKAH PERTAMA DAPUR SIHAT

PENUHKAN PETI AIS

  • ikan
  • ayam
  • daging
  • sayur
  • sayur
  • sayur
  • sayur
  • sayur
  • buah

bila dah banyak makanan dalam peti ais..baru bleh masak... baru bleh buat BETTER HEALTHIER CHOICES ok?

LANGKAH DUA

TUKAR:

1) minyak sawit kepada -olive oil or canola or sunflower TRANSFAT!!! BAHAYA!!!GEMUK!!!KANSER!!!


2) Beras kepada : beras yang kurang kanji and more fiber (last post)

3) Tepung putih, roti putih (takda fiber takda khasiat pure sugar tau tak) kepada- tepung wholemeal (atta) and roti wholemeal
   
     SUPER TIP!

             Bila buat ape2 dengan tepung putih untuk family (cekodok, lempeng) CAMPURKAN 2 sudu besar QUAKER OATS ..ini TAK AKAN  UBAH RASA cekodok awak tu tapi bantu tambah fiber and khasiat

and lau tak suka rasa tepung wholemeal, buat la cara diatas atau campurkan tepung wholemeal dalam tepung putih gradually until u dah biasa dengan rasanya



LANGKAH TIGA

BELI (kalau dah ada GUNA SUNGGUH2)

1) OVEN-kurangkan goreng...bakar (checkout my recipe for ayam goreng sihat
                        
                           tahukah anda semua benda yang bergoreng boleh dibakar dalam oven?lagi sedap beb
                            
                              nuggets, drummet, FRENCH FRIES (susun atas dulang oven, percikkan minyak sikit,  
                             campak dalam oven, 30 minit, high heat, tinggal, bleh tido,TING! Sihat dan Sedap dan 
                             Senang)

2) STEAMER - senang nak masak sihat ada steamer nih


FAVOURITE RECIPE



KUEY TIOW SIHAT

Celur kuey tiow

potong2 sayur kesukaan (saya punya? broccoli, carrot, asparagus, sawi, cendawan enoki, cendawan tiram)
sebanyak SATU MANGKUK BESAR

SUPER TIP:

nak sayur cantik dan hijau dan crunchy macam kat kedai?

1) celur sayur2 hijau dalam air mendidih 2 minit (sampai naik hijau) Tos dan rendam dalam air SEJUK (AIS ATAU AIR DALAM PETI AIS) pastu biar sampai awak ready nak masak... Insya Allah...sedap dan berselera tengok sayur2 tu...takla kaler coklat tak selera gitu

potong2 ayam or daging or seafood (ikut suka ati peti ais korang)

curah minyak sikit dalam kuali, tumis bawang putih, bawang besar, halia sikit, curah 2 sudu besar sos tiram, 1 sudu kicap cair (atau ikut rasa awak,, saya masak ikut rasa saya, try and experimen ok beb? suka banyak kuah letak lebih sos, hantam sajeee) 

masuk ayam/daging/seafood , stir until done

masuk sayur, tumis2 , bancuh 1 sudu kecik tepung jagung dengan 1 sudu air, curah dalam kuali pastu tos kuey tiow campak dalam kuali...siap! sedap dan sihat!

ciao!

next entry : ALAAAA NAK MAKAN KAT LUAR DATING2 DENGAN HUBBY..TAPI I DIET! MACAMANA???







1 comment:

CHER IEYNA said...

sedapnya... d, aku berjaya turun 1.8 kg in 2 weeks. ok x? thanx for the tips.

ps: pic aku pakai baju merah tu pic 2009. nanti aku update ye.

Health News