Popular Posts

Friday, February 24, 2012

JANGAN BACA KALAU TAK MINAT NAK TURUNKAN BADAN! dan tips tentang senaman

lama tak blog nih.. however somethin happened to me in d past few days that i need to say somethin..

macam ni... saya tak suruh orang percaya yang saya dah bejaya turunkan berat badan yang banyak... tanpa produk... memang betul... saya agak berdisiplin... itu antara rahsianya... tapi rahsia paling besar untuk kurangkan berat badan... nak sihat... nak lawa... ialah

komitmen!!


tolonglaaaa....jangan sibuk2 tanya saya macamana ... lepas tu bila dengar penerangan (saya ni orang tanya saya jawab sungguh2 sebab saya suka share! SHARING IS CARING RITE?) buat muka..

DAH? NAK DENGAR JAWAPAN MACAMANA DARI SAYA?

there is no easy way to anything people!

mana ada benda dapat dengan mudah.... kalau mudah tu bohong saja... semua mesti ada usaha... sebab tu saya cakap... TAK SEDIA JANGAN MULA... KENA SEDIA, PLAN, SUSUN HIDUP DULU... sila baca post yang ni ye 100-days-of-eating-healthy

sebab ape tak sedia jangan mula?
 sebab bila tak sedia... saya akan mulalaa dengar...

alaaa tak bleh la tak makan nasik....

cuba cara ini

nak makan nasik jugak!

alaaa tak suka makan sayur...

sori... tak leh tolong..... janga la cuba2 nak jaga kesihatan lepas ni... redha dan pasrah je la dengan keadaan awak tu

alaa itu aalllaaaaa ini....

dah sudah... tak ape... awak sihat... awak happy dengan keadaan awak.. nape nak sakit2 kepala? saya memang dah berpenyakit... dah tak sihat... sebab tu saya mula take charge dengan kehidupan saya.. saya ada agenda saya.. so please... jangan mula ape2 plan pun kalau awak tak sedia nak berubah... ok?


REMEMBER! NAK BUAT BUAT... TAKNAK BUAT TAKDE SAPE NAK ROTAN AWAK PUN....
so tolonglah... jangan datang kat saya... tanya itu ini... pastu cebik muka... ala susahla tak makan nasi... ala tak suka la makan sayur... alaaa penat la nak exercise...

HEY... SAPA PAKSA AWAK NI???

Apa saya bagitau mula2 nak jaga kesihatan?

TETAPKAN PRIORITI DULU

susun kehidupan dulu...

dalam buat ape2 perkara sekali pun...kalau tak bersungguh memang tak ada kejayaan...

saya memang sudah tersedar dari mimpi saya yang apa yang saya amalkan and makan sebelum ini memudaratkan badan saya... saya rasa penat sentiasa... gula saya tinggi... pening kepala setiap hari.... nak tidurrrrr je 24 jam... period tak betul... saya tak larat hidup macam tu... saya muda lagi... jadi saya TAKE CHARGE! tanpa paksaan dari sape2 pun... saya buat bukan sebab nak lawa untuk suami... suami tak tau pun mula2 saya tukar makan saya... jadi saya susun pemakanan saya... saya buang tabiat yang memudaratkan kesihatan... saya mula bersenam... mula2 3 minit je saya larat.. lepas tu 10 minit... naik 15 minit... dalam seminggu saya boleh kayuh basikal 30 minit satu sesi.. tu kejayaan saya... selepas sebulan saya sudah berlari kat taman selama satu jam... saya hilang penat... pening hilang... gula dah turun ke tahap normal dan maintain... BONUS nye? badan saya makin langsing... kulit muka makin cerah... sihat Alhamdulillah..

KALAU TAK BERSEDIA TINGGALKAN TABIAT PEMAKANAN YANG LAMA JANGAN MULA DAN JANGAN RASA BERSALAH... MAKAN JE LAH APE AWAK NAK MAKAN... MUNIMLAH APE YANG AWAK NAK MINUM...AWAK SIHAT LAGI... MUDA LAGI... TAKDA KENCING MANIS..TAKDA DARAH TINGGI... JADI TERUSKAN... TAK APE.... (sampai badan awak bagitau awak satu hari nanti yang dia dah tak tahan )


OKEY BERENTI MEMBEBEL...


ok


Apabila anda mula mengamalkan cara hidup sihat... lebih2 untuk orang yang seriously overweight macam saya dulu... (we're talking 100 kg here people) after a few weeks you will discover badan awak akan mula melembik...
 seriously.. lembik ok.. lengan,.. perut gelebeh...

so macamana nak tone d body? kasi ilang perut yang gelebeh2 tu?

exercise!

30 minit je sehari kak... bukan lama pun...

pecahkan pun boleh juga jadi 3 sesi 10 minit je satu sesi


cerita exercise plan 100 days

rutin saya for 100 days ialah selepas waktu asar saya akan mula bersenam... kalau sempat 1 jam sambil tengok favorite show on tv (rancangan masak) saya akan kayuh basikal
kalau tak sempat...paling2 pun saya akan

15 minit kayuh basikal
15 minit angkat berat  OR

30 minit jogging kat taman

Hari pertama saya mampu buat 3 minit je kayuh basikal... punya la out of shape...

seminggu saya push diri saya.. dapat 15 minit

lepas sebulan bejaya kayuh basikal dengan resistance yang paling tinggi

lepas 100 hari kayuh basikal dengan kelajuan tinggi resistance tinggi dengan mudah.. Alhamdullilah....


Angkat berat

strengh training adalah bagus untuk meningkatkan metabolisma!

apabila kita angkat berat( tak berat pun 2.5 kg je saya mampu) ibarat kita bersenam untuk 3 hari!

 lemak kita akan dibakar 48 jam selepas kita berhenti bersenam... untung kan?

nak tau? mula2 saya tak beli  handweights.. saya pakai TONG MINYAK HITAM 3 liter hahahaaa canggey...

sekarang ni saya dah tak buat hari2 dah.. tapi saya cuba juga at least 3 times a week specially on weekends saya akan buat lama sikit..



disini saya link a few of my favorite website tentang easy exercise plan... saya search dan saya ikut mana yang saya mampu dan suka... Insya Allah...

exercise video best

Turunkan satu saiz dalam 6 minggu

plan exercise harian yang sangat mudah

exercise di rumah sahaja tapi berbaloi!

No comments: